هدف از پژوهش حاضر پیشبینی سطح تابآوری دانشجویان بر اساس مراحل تغییر رفتار تمرینی و خودکارامدی بود. بنابراین تعداد 292 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شهید بهشتی تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای تابآوری (کانر و دیویدسون، 2003)، مراحل تغییر رفتار تمرینی (کاردینال، 1997) و خودکارامدی (شوارتز، 1999) را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که بین دانشجویان از نظر سطح تابآوری و خودکارامدی در مراحل مختلف تغییر رفتار، تفاوت معنیداری وجود دارد و دانشجویان در مراحل بالاتر (عمل و ثبات) دارای تابآوری و خودکارامدی بالاتری هستند. همچنین نتایج نشان داد بین مراحل تغییر رفتار تمرینی و خودکارامدی با سطح تابآوری همبستگی مثبت معنیداری وجود دارد. در نهایت، دو متغیر مراحل تغییر رفتار و خودکارامدی پیشبینیکننده معنیدار سطح تابآوری بودند. لذا میتوان فعالیتبدنی و تمرین منظم را محیطی تابآفرین دانست که پرداختن به آن منجر به ایجاد برخی از ویژگیهای تابآوری میشود.