مقدمه: تحقیق حاضر بر اساس مدل مشهور فرانظری تغییر رفتار (پروچسکا و همکاران، 1983) به بررسی فرایندهای تغییر رفتار تمرینی در دانشجویان پرداخته است. روش شناسی: 292 دانشجو (144 پسر و 148 دختر) به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای ارزیابی مراحل تغییر رفتار از مقیاس مراحل تغییر رفتار کاردینال (1997) و جهت بررسی فرایندهای تغییر از پرسشنامه نیگ و همکاران (1999) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس یک سویه و تحلیل تابع تشخیصی چندگانه استفاده شد. نتایج: ننایج نشان داد که در فرایندهای رفتاری ( نه شناختی) بین مراحل تغییر رفتار تمرینی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0p<). برای فرایندهای رفتاری در متغیرهای کنترل محرک، ارتباطات کمکی و شرطیسازی متقابل، بین مراحل مختلف تغییر رفتار تمرینی تفاوت معنیداری مشاهده شد. نتایج نشان داد که فرایندهای رفتاری، پیشبینیکننده معنیدار عضویت افراد در مراحل تغییر رفتار تمرینی است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش بر نقش با اهمیت حساسیتهای محیطی نسبت به فعالیتبدنی فرد، وجود جایگزینهای رفتاری مطلوب و ایجاد محیطی با محرکهای تمرینی بسیار تاکید میکند.